Informacje od Pedagoga
Rodzice - Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?
Postarajmy zachować spokój. Obserwujmy – siebie i nasze dzieci. Nie tylko pod kątem infekcji, ale i tego, jak emocjonalnie radzimy sobie z zastaną rzeczywistością. Jakie jest nasze dziecko? Jak reaguje na tę sytuację, jak reaguje na nas? Czy dopytuje? Czy unika rozmów? Czy sądzi, że musi nas chronić i robi dobrą minę do złej gry? Czy może wygląda na to, że sytuacje go nie przeciążą?
Postarajmy się być gotowi do rozmowy. Przygotujmy sobie zestaw rzetelnych faktów, którymi możemy się podzielić z naszym dzieckiem. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie – dzieci lubią upewniać się, że nie „ściemniamy” i wiemy, co mówimy. Bądźmy gotowi na konfrontację. Nie warto jednak przekazywać dzieciom niesprawdzonych treści.
Bądźmy w tych rozmowach spokojni, opanowani i rzeczowi. Jeśli sami jesteśmy zdenerwowani i mimo szczerych chęci nie udaje się nam zachować spokoju, zastanówmy się, kto z naszego otoczenia mógłby taką rozmowę przeprowadzić?
Może wujek ratownik, pielęgniarz, ciocia studentka? Ustalmy z nimi wcześniej, czego potrzebujemy i jak chcielibyśmy, aby taka rozmowa wyglądała. Dobrze jeśli jest to dla naszego dziecka bliska osoba, do której ma zaufanie, którą lubi. Mówmy szczerze „nie wiem”. „Ile to będzie trwało?”, „Czy wszyscy zachorujemy?”. Takie pytania mogą szokować, złościć.
Po pierwsze, zachęcam do tego, by cieszyć się, że dzieci traktują nas jako ważne źródło informacji, mają do nas zaufanie. Czasem możemy ostudzić różne niepokoje, jednak na niektóre pytania nie znamy przecież odpowiedzi. Nikt z nas nie wie, ile będzie trwała ta sytuacja. I o swojej niewiedzy warto szczerze mówić. Szczerość buduje zaufanie.
Na ten trudny dla nas wszystkich czas proponuję portal bajkowisko.pl zawierający bajki terapeutyczne.
Zasady organizacji dzieciom warunków nauki i e-nauki w domu.
-
Ustalmy i przestrzegajmy godzin przeznaczonych na naukę domową i właściwie zagospodarujmy czasem nauki.
-
Monitorujmy zadawane treści przez nauczycieli i aktywnie z nimi komunikujmy się.
-
Zaczynajmy od łatwych zadań, ponieważ ważny jest sukces dziecka.
-
Dbajmy o higienę pracy umysłowej.
-
Pracujmy etapami.
-
Często wietrzmy pokój dziecka lub miejsce służące do nauki.
-
Pamiętajmy o przerwach w pracy. przerwach na posiłek, zabawę i odpoczynek.
-
Dbajmy o spokojną, bezpieczną atmosferę w domu.
-
Sprawujmy dyskretną kontrolę na treściami internetowymi. Poruszajmy temat bezpieczeństwa podczas korzystania z internetu.
-
Dbajmy o właściwą koncentrację dziecka nad zadaniami – wyeliminujmy tzw. „przesiadywanie zbędne przy komputerze”
-
Postarajmy się ocenić czy dziecko odnosi sukcesy, kłopoty czy też porażki w uczeniu się.
Opublikował:
Data publikacji: 15-03-2020 19:28
Powrót do poprzedniej strony »